donderdag 27 december 2012

Ding 17 crowdsourcing en crowdfunding

Crowdsourcing, het samen aan een website werken, biedt veel mogelijkheden, ook voor de bibliotheek. De site van FBTO waar klanten kunnen stemmen over bepaalde dingen en zo meebeslissen is daar een goed voorbeeld van. FBTO heeft wel 1400 deelnemers zag ik. Nog niet zo lang geleden werkte ik mee aan Al@din, de landelijke vraagbaak van bibliotheken. Iets soortgelijks zou ook via crowdsourcing kunnen worden opgestart. Misschien is er dan minder kans op 'grappenmakers' die onzinvragen stellen. Ik heb het artikel van #durftevragen gelezen en het filmpje bekeken. Ze hebben trouwens ook in Alphen een informatiedag op 15 januari a.s.!
´Vele handen` is makkelijk om archieven up-to-date  te maken. Ik kan me voorstellen dat dit ook handig is bij het uitzoeken van je eigen stamboom. Crowdfunding ken ik wel een beetje. Bijv. Ten Pages als mensen een boek in eigen beheer willen uitgeven. Het voorbeeld van bibliotheek ´de Lage Landen´ om zo geld te verzamelen voor een bepaald project of collectie spreekt me wel aan.

5 opmerkingen:

  1. V.w.b. die #durf te vragen-sessie in Alphen vrees ik, dat er meer hondjes zijn, die Fikkie heten. M.a.w. : het durf te vragen-principe wordt hier vanuit de esoterische invalshoek benaderd. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te weten dat je hebt meegewerkt aan Al@din. Jammer dat dit mooie initiatief niet meer gebruikt wordt.
    #durftevragen is inderdaad een reguliere hashtag, die voor van alles gebruikt kan worden. Het mooie is dat je je als bibliotheek kan profileren door deze vragen op te zoeken en onverwachts te beantwoorden. Maar zoals Anemoon ook aangeeft, kan het ook door andere partijen worden gebruikt. Houd dit dus wel in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En leuk ter inspiratie: 9 bizarre crowdfunding initiatieven uit 2012 (http://www.frankwatching.com/archive/2012/12/31/crowdfunding-9-bizarre-projecten-uit-2012/).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ladin is destijds opgevolgd door IBI. Deze dienst was veel meer 2.0 waar het publiek ook de vragen mee kon helpen beantwoorden. Dus wat dat betreft is het geprobeerd, maar helaas geldkraan, politiek, andere belangen en nu zitten we alweer een tijd zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @23 dingen ProBiblio: aladin als landelijk project is inderdaad ter ziele. Maar als provinciale dienst bestaat het project nog steeds http://www.zeeuwsebibliotheek.nl/pagina/22615.aladin.html

    BeantwoordenVerwijderen