donderdag 20 december 2012

Ding 16: Content curation

Met de enorme hoeveelheid informatie die we dagelijks voorgeschoteld krijgen is het inderdaad heel belangrijk dat we kunnen filteren. Mooi dat we dan geholpen kunnen worden door 'slimme technieken' en mensen die een voorselectie maken en dit in een context plaatsen. Informatie verlenen is een van de hoofdtaken van een bibliotheek, dus hier kunnen we ons voordeel mee doen. De 3 tools hiervoor heb ik bekeken en vooral de digitale krant Scoop-it sprak me aan. Ook enkele voorbeelden gezien, waaronder die van Jeroen van Beijnen. Een mooie verzameling berichten, hoewel hij om de haverklap het woord 'interessant' gebruikt. :-)  Paper-li die tweets verzamelt, ik vind het prima maar hoef zelf niet zo nodig. Ook Storify spreekt me minder aan. (Er is zoveel...)
Wel goed om door Instagram te weten via welke sites je kunt filteren. Al met al toch wel een beetje ingewikkelde materie.

3 opmerkingen:

  1. LOL. Dat viel mij ook op bij Jeroen. "Interessant en mooi" liggen in zijn mond bestorven.
    Een ander voorbeeld van content curation zijn de digitale etalages van bibliotheek.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je hiermee aan de slag bent gegaan, ondanks dat het ingewikkeld materie is. En je hebt gelijk, content curation is toch vaak een verhaal voor 'gevorderden', die eigenlijk van alles op de hoogte willen blijven maar hier de tijd niet voor hebben.
    En laten we vooral niet vergeten dat we aan de balie, dus offline, mensen ook helpen met het verzamelen en bundelen van informatie. Iets dat we natuurlijk ook zoveel mogelijk op maat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Scoop it spreekt mij ook het meeste aan.

    BeantwoordenVerwijderen