vrijdag 25 januari 2013

Ding 22: Onze eigen bibliotheek en de social media

Door de cursus 23 dingen heb ik enorm veel ideeën opgedaan om toe te passen in onze eigen bibliotheek. Bij verschillende bibliotheken heb ik gezien hoe social media in de praktijk werden toegepast. Een top 3 na wat denkwerk:
Met stip op 1: Facebook Heel toegankelijk voor leden en niet-leden. Te gebruiken voor diverse dingen. Activiteiten zowel vooraf als achteraf. Boekentips. Informatie over de bibliotheek, haar diensten en mogelijkheden. Bij elk bericht een foto, plaatje of filmpje (You Tube)
Als goede tweede: Twitter. Vooral door de snelheid van berichtgeving kan het heel nuttig zijn voor de bibliotheek. Een lezing of workshop die op het laatste moment niet doorgaat, maar ook allerlei activiteiten kunnen zo onder de aandacht gebracht worden.
En dan op 3: De mogelijkheid om een blog te schrijven op de website. Sinds kort al werkend bij Rijn en Venen. Alleen kan er nog niet op gereageerd worden en worden de blogs alleen door medewerkers geschreven. Kan eventueel ook gebruikt worden om een boek dat in de belangstelling staat te bespreken.
Voor Facebook en Twitter zou het handig zijn om een werkgroep samen te stellen die om beurten  berichten de wijde wereld in stuurt. Ik bied me direct aan voor de werkgroep "Facebook" :-)
Met hulp van onze mediacoach moet dit toch van de grond kunnen komen!

8 opmerkingen:

  1. Kun je toelichten wat je bedoelt met " "Worden de blogs alleen door medewerkers geschreven" . Is het een pleidooi voor het inschakelen van klanten of ....?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een ding te gaan, Krantenjongen. Zet um op!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Anemoon, ik bedoel eigenlijk: Zou het ook mogelijk zijn dat onze lezers een blog schrijven of anders in ieder geval kunnen reageren op de blogs??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een gastblog door een lezer is in principe nu al mogelijk. Maar als bibliotheek wil je wel zelf de regie in handen houden. Er moeten duidelijke criteria geformuleerd worden. Kortom in de praktijk de nodige haken en ogen.
      Aan lezers de mogelijkheid bieden rechtstreeks te reageren is wel een must. Daar kan stapsgewijs naar toe gewerkt worden.

      Verwijderen
  4. Goed zo paperboy, nog even evalueren en je bent gefinisht

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor een bibliotheek zijn dit prima middelen. Ik kan me daar helemaal in vinden. Wat er zo voorbij komt in de commentaren is het betrekken van je klanten bij je blog. Ik zou dat geweldig vinden. Betrokkenheid van je klanten die hun kennis delen en gebruik maken van jullie podium. Absoluut doen. Niet te veel mitsen en maren, geen notities schrijven, maar laat het ontstaan. Er zijn talloze websites die bij elkaar geschreven worden door collega-bloggers. Zolang het binnen het thema een de scoop van jullie blog valt en mensen iets interessants te melden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik assisteer je graag bij het onderhouden van de Facebookpagina: mooi dat je je zo enthousiast aanbiedt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al twee enthousiaste Facebookers! Ik help ook mee, dat is al drie. Als er 3 schapen over de dam zijn...
    Goed idee om klanten mee te laten bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen