maandag 7 januari 2013

Ding 19, Sociale bibliotheekcatalogi

Een veelomvattend onderwerp! Eerst maar eens de aquabrowser bekeken. Ik ben er al een beetje mee vertrouwd, omdat ik de site van de OBA ken (ik krijg ook hun nieuwsbrief regelmatig ) en er ook in de uitleen mee te maken heb, bij de aanvraag van meer 'ingewikkelde' boeken. De OBA heeft wat mij betreft een voorbeeldfunctie, als kleinere bibliotheek kunnen we hier veel van leren en hoeven we ook niet, zoals sommige collega's ook zeggen, het wiel opnieuw uit te vinden.
( Ook grappig om de site van de aquabrowser een keer in het Chinees te zien. ) Ik ben wel onder de indruk van World Cat waar je kunt zoeken in alle bibliotheken van de wereld. De vraag naar Godfried Bomans levert daar maar liefst 5671 treffers op! Of je hier iets aan hebt is een tweede, omdat er in Nederland voldoende van deze schrijver voorradig is, met een buitenlandse auteur is dat soms een ander verhaal. Wat ik niet wist, is dat je bij veel bibliotheken kunt meedenken en meeschrijven d.m.v. recensies, trefwoorden en boekbeschrijvingen. Ik ken het principe wel van bijv. Bol.com.  Dit lijkt me wel wat voor onze bieb ook! Het maken van een verlanglijst kan wel via onze eigen site en ook andere lijsten maken is mogelijk. Bijvoorbeeld van al gelezen boeken. Kortom, laten we ons nog 'socialer' op gaan stellen naar het voorbeeld van andere wat grotere bibliotheken, waar we de kunst van af kunnen kijken!

5 opmerkingen:

  1. In onze eigen catalogus kunnen ook recensies geplaatst worden, en tags toekennen kan ook! Kijk nog maar eens goed naar de tabbladen als je een titel bekijkt. Nu nog goed kunnen zoeken naar andere gebruikers, maar wellicht komt dat nog wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je een kijkje hebt genomen bij onze internationale buren! En inderdaad is het mogelijk om in onze catalogus tags, recensies e.d. aan boeken te koppelen. Maar ik heb vaak het idee dat slechts een kleine hoeveelheid mensen hier wat mee doet.
    Wil je dit echt effectief inzetten, dan zou je wanneer mensen boeken inleveren, bijvoorbeeld een vraag laten opkomen: wat vond u van dit boek? Of: wat is het belangrijkste onderwerp? Dit moet dan op zo'n manier dat klanten het meteen kunnen intikken op de inname-balie. Maar dit vraagt wel om een gigantische technische operatie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @filmfreak: wanneer je bibliotheekaccount koppelt aan de site Boekenliefde krijg je , zodra je een in de bibliotheek geleend boek inlevert de vraag: "wat vond u van dit boek".
      Samenwerking met Boekenliefde zou realisering van jouw idee een stap dichterbij brengen.

      Verwijderen
    2. @Anemoon: helemaal mee eens. Misschien goed om me hier eens verder in te verdiepen

      Verwijderen
  3. Ina en Filmfreak zijn me voor, dat heb je als je op vakantie gaat ;-) In C-Wise zijn ook voldoende mogelijkheden om lijsten te maken, recensies toe te voegen etc. Dus wat dat betreft is je wens vervult ;-) En er is geen catalogusbouwer die het nog aandurft om een systeem te bouwen zonder die functies (hoop ik).

    BeantwoordenVerwijderen