zaterdag 19 januari 2013

Ding 20 (of ding 2.0 ! )

Ik heb het Bibliothecaris 2.0 manifest eens even doorgespit. Het is erg duidelijk en compleet lijkt me.
Punt 12: 'Ik breng de bibliotheek naar de gebruikers toe, zowel online als fysiek' is een heel goed punt. Rijn en Venen bracht dit afgelopen zomer in de praktijk door de wijk in te gaan tijdens de vakantie. Bij punt 5 rechts: 'Ik durf oude diensten op te heffen, ook al zijn er nog groepen die er gebruik van maken ' zet ik wel vraagtekens. Voor mij geldt nog steeds: de klant is koning (of koningin) Hoewel ik op een verjaardag pas nog iets anders hoorde (over 15 jaar bestaat de bibliotheek niet meer) ben ik ervan overtuigd dat de fysieke bibliotheek kan blijven bestaan naast de online bibliotheek. Wat dat betreft kan ik me helemaal vinden in de mening van Jeanine Deckers. Ik vond haar blogs via de site van Edwin Mijnsbergen en 1825dagen.nl. Ze heeft het over persoonlijke aandacht, lokale gebondenheid en flexibiliteit. Bij Mark Deckers stond een schitterend filmpje: 'Welkom in de Gouden Eeuw'. Een manier om een toch wat saai vak als geschiedenis op een levendige en vaak zelfs komische manier onder de aandacht te brengen.
Na aanmelding bij 'bibliotheek20.ning.com' kwam ik daar een blog tegen over het fenomeen 'Layar'
Toevallig ben ik daar pas mee bezig geweest met de ANWB kampioen. Wat is er toch veel mogelijk!
Al met al vind ik Bibliotheek 2.0 een aanwinst. Vooral het contact met andere bibliotheken en ook zelf je mening en ideeën kunnen ventileren maakt dat de bibliotheek beter gaat functioneren.

3 opmerkingen:

  1. Je hebt je weg door het woud van de sociale media wel gevonden geloof ik. Leuk om te lezen dat je je kennis bijhoudt door middel van blogs én persoonlijk aan de slag bent gegaan met Layar. Een voordeel hiervan is, dat wanneer je professioneel aan de slag gaat met bijvoorbeeld apps, je al enige voorkennis hebt.
    En tsja, de discussie over het wel of niet meer bestaan van de bibliotheek blijft een heet hangijzer. De beperkte verkoop van e-books (ten opzichte van gedrukte boeken) doet vermoeden dat het zo'n vaart niet zal lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Punt 5 is niet gericht op de bibliotheek als instituut, maar op onderdelen ervan. Over het algemeen zijn we niet zo goed in het maken van keuzes en willen we er voor iedereen zijn, ook al is dat een kleine groep gebruikers. Dan hanteren we liever de kaasschaaf dan dat we duidelijke keuzes maken. Daardoor ontstaat er ook geen ruimte voor nieuwe zaken, of kunnen we niet kijken naar een andere aanpak. Dat houdt vooruitgang en verandering tegen. Misschien herken je dit wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, die reasons not to change. Maar al te veel redenen klinken zeer bekend!
    Leuk dat je 1825 dagen gevonden hebt krantenjongen!

    BeantwoordenVerwijderen