zaterdag 17 november 2012

Ding 11; Wiki's

Weer een interessant onderwerp. Goed om te weten dat Wikipedia door diverse mensen gecontroleerd wordt en dus ook betrouwbare informatie geeft. Enkele jaren terug beantwoordde ik vragen die aan Al@din (vraagbaak van de bibliotheken) gesteld werden. De betrouwbaarheid van Wikipedia werd toen nog wel in twijfel getrokken.
De Wiki van bibliotheek Deventer heb ik bekeken. De dossiers van auteurs vind ik goed passen bij een bibliotheek, de maatschappelijke dossiers veel minder. Ik zou zelf eerder via Google zoeken naar bijv. informatie en een forum over autisme of diabetes, dan via de Wiki van een bibliotheek.
De link naar 'leeskringen' werkte niet op deze site. Ik betwijfel of een Wiki voor onze bieb veel zou toevoegen. Een goede website geeft ook veel informatie, alleen geen interactie met je publiek natuurlijk.
De (goede) documentaire over privacy heb ik (gedeeltelijk) gezien. Het klopt wel dat er langs slinkse wegen allerlei gegevens van je verzameld worden. Vaak vind ik dat niet zo erg. (Iedereen mag gerust weten dat ik veel yochert eet bijv.) Maar soms gaat het wel eens te ver. Ik heb overigens bij Albert Heyn een pasje waarmee je wel de bonuskortingen krijgt, maar die niet op mijn naam staat. Zo kan het dus ook.
Op 'Wikilovesbieb' kwam ik een verslag over een fotowedstrijd tegen. Vijfduizend mensen stuurden foto's van monumenten in, die weer gebruikt konden worden voor Wikipedia. Leuk!
En nu ga ik nog even in de zandbak spelen.............

2 opmerkingen:

  1. Goed dat je je even verdiept hebt in de wondere wereld van de wiki's. En zo te zien heb je met een kritische blik ernaar gekeken.
    Je slaat de spijker op z'n kop: Wikipedia is in de loop der tijd steeds meer een autoriteit geworden. Het aantal artikelen en redacteuren groeit nog steeds gestaag. En hoewel de informatie een kleine foutmarge heeft, moet je altijd kritisch blijven. Daarnaast heb je misschien al met Aladin gemerkt dat het een tijdrovend proces is om dit bij te houden. Om als bibliotheek, naast je website, een wiki bij te kunnen houden, heb je een hoop handen nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoor nog steeds van mensen dat ze de Wikipedia maar niets vinden. Deze mensen hebben vaak geen hoge pet op van user generated content. Ik ben ook van mening dat je Wikipedia niet als bron moet gebruiken, maar als startpunt. De links bij de artikelen sturen je door naar verdere informatie e naar de bronnen zelf. Dat is met name voor leerlingen en studenten de kracht. Veel mensen onderkennen dit echter niet en kijken bij hun zoektocht niet verder dan de Wikipedia. En dan kan je het wel eens oplopen zoals het verhaal van Sipke, bibliothecaris die nat ging op de informatie uit de Wikipedia. Vermakelijk, maar het geeft wel te denken, want wanneer houdt de grap op en begint vandalisme.

    BeantwoordenVerwijderen