maandag 12 november 2012

Ding 9: wijs met media

Een heleboel bekende en onbekende informatie gelezen. Goed om bepaalde zoektermen weer eens te zien en het geheugen op te frissen. Woorden die bij elkaar horen tussen aanhalingstekens, woorden uitsluiten door spatie en minteken voor het woord. Om snel te werken: type trefwoord en 'doe een gok' De help pagina: alles over Google met tips is ook heel handig.
Ik heb ook wat websites bekeken en gecontroleerd op betrouwbaarheid. De site van een bedrijf in digitale communicatie bijvoorbeeld. (De maker ken ik goed :-) ) Bij 'about us' staat zelfs een foto bij, er is een link 'contact' en een link met een routebeschrijving. De site is actueel en er staan diverse links op naar gemaakte opdrachten.
Toen Google afbeeldingen nog eens bekeken. Dat de afbeeldingen ook gesorteerd kunnen worden is weer zoiets, waar je niet altijd aan denkt, maar dat toch heel handig kan zijn. (Weer wat geleerd!)
Daarna mijn naam opgezocht via Google, dat zal toch wel meevallen, denk je dan. Nou niet dus. Behalve niet relevante items, zoals alle Houthandels in Kampen kwam ik mijn naam toch vaak tegen: bij schoolpagina.nl bijv. en  Facebook en Hyves. Ooit een prijs gewonnen via classic.fm en  in mijn periode als teamleider in Roelofarendsveen nogal eens genoemd in stukjes in het Witte Weekblad (echo.nl) en ook via de Pipl site (??? ) Ook schreef ik weleens recensies over een gelezen boek of tijdschrift, allemaal terug te vinden. Er wordt dus van alles bewaard en ook van heel wat jaren terug.
Al met al weer een leerzaam en bruikbaar onderwerp, dit ding.

3 opmerkingen:

  1. Fijn dat een deel van de info al bekend was! De doe een gok knop gebruik ik nooit, ik vraag me altijd af wat er nog meer was...en het bovenste resultaat is lang niet altijd het beste!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig is de meeste informatie die je tegenkwam werkgerelateerd. Je online identiteit is dus redelijk zakelijk. Als het Hyves- en Schoolbank profiel van jezelf is, kan je die natuurlijk (vaak wel met veel pijn en moeite) verwijderen. En Pipl-site verzamelt vooral allerlei gegevens van jou op internet. Vervelend voor jezelf, maar handig als je iemand wil opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijkbaar schrok je niet en dat is goed. Door bewust te zijn van wat je post is het geen probleem wat er dan uiteindelijk van je op het net verschijnt en bewaard wordt.

    Een handige hulpmiddel bij Googleafbeeldingen is dat je een afbeelding van een website of van je harde schijf kunt slepen naar de zoekbalk van Google (zoekmachine, niet de browserbalk). Google gaat vervolgens op zoek naar vergelijkbare afbeeldingen. Probeer het een uit.

    BeantwoordenVerwijderen